Недела, јули 6, 2025
Во обид да се ревитализира туристичката индустрија, која се соочува со тешкотии, неодамна беше презентиран иновативен предлог познат како „Карипски Шенген“ од страна на министерот за туризам на Куба, Хуан Карлос Гарсија Гранда. Претставен на собир на туристичката индустрија во Богота, Колумбија, идејата предлага воспоставување унифициран регионален визен систем, сличен на европската Шенген зона, за поедноставување на патувањето низ повеќе латиноамерикански дестинации. Овој предлог е дизајниран да го подобри туристичкото искуство, особено за посетителите од далечни земји како што се Кина, Русија и Турција, преку намалување на бирократските процеси и олеснување на непречено движење во регионот.
Предлогот за Карипскиот Шенген се појави во услови на остар пад на бројот на туристи во Куба. Туристичките пристигнувања на островот драматично се намалија од 4.7 милиони во 2017 година на 2.2 милиони во 2024 година. Неколку фактори придонесоа за овој пад, вклучувајќи ги долготрајните ефекти од пандемијата COVID-19, постојаниот недостиг на енергија во Куба и рестриктивните политики на САД што влијаеја врз бројот на посетители и од САД и од Европа. Означувањето на Куба како држава спонзор на тероризам од страна на САД дополнително го засили двоумењето кај европските патници загрижени за последователните ограничувања за патување во Соединетите Држави.
Маркетинг
За Гарсија Гранда и кубанските туристички власти, овој драматичен пад наложи итни и креативни решенија за репозиционирање на Куба и поширокиот латиноамерикански регион конкурентно на глобалниот туристички пазар.
Соочена со намален туристички сообраќај од традиционалните пазари, Куба го насочи вниманието кон Кина како стратешки туристички партнер. Напорите за зајакнување на врските со кинеските патници вклучуваат укинување на визите за кинеските граѓани и воспоставување два директни летови неделно помеѓу Пекинг и Хавана. Туристичките власти на Куба го сметаат кинескиот пазар за клучен за нивната стратегија за закрепнување, не само поради големата туристичка популација од средната класа во Кина, туку и поради потенцијалниот ефект што би можел да го има низ цела Латинска Америка. Ова пресвртување ги одразува пошироките напори за диверзификација на профилите на посетителите и ублажување на зависноста од западните пазари.
Пристапот на Куба оди подалеку од привлекување посетители само на своите плажи. Предлогот ги надополнува напорите за проширување на туристичката понуда на Куба за да вклучи културни искуства, екотуризам, медицински туризам и импресивни локални искуства што се привлечни за пошироката меѓународна публика. Кубанската влада значително инвестираше во туристичката инфраструктура, вклучително и зголемен хотелски капацитет и подобрени погодности, за да го поддржи овој разновиден туристички модел.
Иако идејата за Карипскиот Шенген е визионерска, бројни практични предизвици би можеле да го попречат нејзиното непосредно спроведување. За разлика од Шенген зоната во Европа, Латинска Америка во моментов нема потребен политички консензус, правна рамка и интегрирана инфраструктура потребна за таква амбициозна иницијатива за регионална интеграција. Секоја нација во регионот работи според различни политики за имиграција и туризам, што го комплицира воспоставувањето на унифициран систем. Политичката нестабилност во некои земји дополнително ја зголемува сложеноста на напорите за регионална координација.
Шенген зоната во Европа е воспоставена во текот на децении соработка, што одразува обемни преговори и заедничка политичка волја - услови што сè уште не се целосно присутни низ цела Латинска Америка. И покрај овие пречки, предлогот на Гарсија Гранда симболизира посветеност на регионалната соработка, сигнализирајќи подготвеност меѓу латиноамериканските земји да соработуваат потесно во однос на туристичките стратегии.
Доколку се материјализира, системот за карипски шенген визи би можел значително да го преобликува латиноамериканскиот туризам преку создавање атрактивни туристички пакети за повеќе земји. Посетителите би можеле полесно да истражуваат повеќе дестинации, како што се Хавана, Картахена, Канкун и Лима, со што ќе се зголеми нивната вкупна должина на престој и економското влијание. Дополнително, заедничките маркетиншки напори и поедноставената логистичка координација би можеле да резултираат со значителни економии на обем, привлекувајќи повеќе меѓународни посетители во регионот.
Понатаму, политиките за соработка во туризмот фокусирани на пазарите во развој како Кина би можеле да му помогнат на регионот да изгради отпорност кон геополитичките и економските промени, дозволувајќи му на Латинска Америка поефикасно да се натпреварува со воспоставените глобални туристички дестинации.
Сепак, критичарите истакнуваат дека фокусирањето исклучиво на визната реформа ги занемарува подлабоките структурни проблеми во туристичката индустрија на Куба, вклучувајќи ги прекините на електричната енергија, предизвиците во инфраструктурата, недостигот на снабдување и тековните социо-политички фактори кои негативно влијаат на меѓународните перцепции. Справувањето со овие фундаментални прашања е од суштинско значење за одржливо закрепнување, бидејќи само поедноставените визни политики можеби нема доволно да ги надминат структурните бариери што ги одвраќаат туристите од изборот на Куба како дестинација.
За да се движи кон евентуална регионална интеграција, Куба и другите заинтересирани земји прво би можеле да спроведат иницијативи од помал обем. Билатералните договори или пилот-проектите меѓу поединечни земји би можеле да послужат како доказ за концептот. Подобрената дигитална инфраструктура, како што се заедничките биометриски системи за влез и излез, првично би можела да се пилотира на ограничена основа за да се демонстрираат придобивките од регионалната соработка. Постепените чекори како овие би можеле постепено да го изградат институционалниот капацитет и политичката волја потребни за поширока интеграција.
Иако непосредното спроведување на Карипскиот Шенген останува предизвик, предлогот е показател за посветеноста на Куба кон иновативно размислување во туристичката политика и регионалната соработка. Тој ја нагласува потребата од стратешки партнерства, диверзифицирана пазарна привлечност и робусна инфраструктура за да се остане глобално конкурентен. Евентуалната реализација на таков визен систем значително би ја подобрила позицијата на Латинска Америка во глобалната туристичка индустрија, зголемувајќи ја привлечноста на регионот за меѓународните патници, а особено за профитабилниот кинески туристички пазар.
На крајот на краиштата, предлогот за Карипскиот Шенген претставува повеќе од само туристичка иницијатива; тој отелотворува смела, кооперативна визија за Латинска Америка, сигнализирајќи ја потенцијалната иднина на регионот како интегрирана, достапна и глобално конкурентна туристичка дестинација.
Референци: Кубанско Министерство за туризам, Здружение за интеграција на Латинска Америка, Организација за туризам на Карибите (CTO)
Маркетинг
Сабота, јули 19, 2025
Сабота, јули 19, 2025
Сабота, јули 19, 2025
Сабота, јули 19, 2025
Петок, јули 18, 2025
Петок, јули 18, 2025